Terugblik open monumentendag (Aollegaertje)

We kunnen terugkijken op een geslaagde dag. Dorpsraad, werkgroep Oud Ouwerkerk en kerk hadden de handen ineengeslagen om een mooi programma op ons dorp neer te zetten. De geschenkwoning van Dick en Kobie Sies stond gastvrij open, in het Dorpshuis draaide een fotopresentatie met beelden van vroeger en er kon een kopje koffie gedronken worden, en ook de kerk was open. Daar hadden de dames Riet Kuijper en Corrie Vijverberg van de werkgroep Oud Ouwerkerk een mooie selectie foto’s tentoongesteld over de geschiedenis van de kerk. Riet en ook pastor Joëlle Kooman hebben er deze dagen tweemaal verhalen bij verteld.

Eerst stond hier een kerk, al vele eeuwen. Het middenschip was rond 1580 al weggevallen door een brand, maar koor en toren stonden er tot de Tweede Wereldoorlog. In 1933 was er schade door een windhoos en in 1945 is de kerk verwoest door bombardement of beschietingen. De toren was een baken voor Engelse vliegtuigen en is door de Duitsers opgeblazen.

Na de oorlog is er een noodkerk gekomen. De plannen voor een nieuw kerkgebouw lagen klaar, toen de watersnoodramp kwam. Het hele leven op ons dorp was in één klap anders. Ook het geloof van mensen is zwaar op de proef gesteld. Tot op de dag van vandaag is de kerk de plek waar we geen sluitende antwoorden op levensvragen krijgen, maar wél vertrouwen zoeken, en woorden ontvangen die ons kunnen dragen in tijden van moeite en zorg. Maar ook woorden waarmee we onze hoop en dankbaarheid tot uiting kunnen brengen, want er is ook veel goeds in het leven. Dat het leven op Ouwerkerk weer op gang gekomen is, en dat het dorp ruim 70 jaar na dato ons ’thuis’ is, is iets om heel dankbaar voor te zijn. Het spreekt niet vanzelf. Ook een nieuwe kerk is er uiteindelijk alsnog gekomen. Na de ramp is een nieuw ontwerp gemaakt, en in 1955 werd de eerste paal geslagen. Eind 1956 is de huidige kerk in gebruik genomen.

De toren kwam er in 1957. Deze was tijdens monumentendag te beklimmen en dat was een groot succes. We hoorden heel wat dorpsgenoten – ook zij die al heel lang op ons dorp wonen – zeggen: “dat had ik nog nooit gedaan”. Het weer zat geweldig mee, zodat mensen konden genieten van een schitterend uitzicht. Al met al: een prachtige dag!